رواية عشق بين بحور الدم الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم اسماء السيد
#عشق_بين_بحور_الدم part21
في الصعيد..... وتحديدا في احدي الاراضي الزراعيه التي بجانبها شجر الجوافه والتوت والقصب...
كان يجلس زيدان في سيارته وكان لوحده.....
بتوصل جليله وهيا تمشي بكل جبروت وهدوء واول مشافها نزل من السياره... ووقف امامها وهيا وقفت امامه مباشرتاً.
جليله بحده:خير يا زيدان ياجارحي
زيدان بهدوء:لساتك زعلانه وموجوعه ياجليله
جليله بتتذكر شيء وبعصبيه:اني مش موجوعه اني تمام جووي....
زيدان بتنهيده وندم:عارف اني غلطت ووجعتك لما عشمتك ومقدرتش علي ابوي ياجليله بس اني عذابي كان اكتر منك واني عارف ومتأكد انك في حضن واحد تاني غيري.....
جليله بتضحك بسخريه ودموع تتجمع في عيونها لاول مره من سنوات:هههه ضحكتني بصحيح جاي دلوك تندم علي اييه علي قلبي الي كسرته مرتين يوم لما قتلت ولدي حماد ومره لما عشمتني ب حبك وسبتني واتجوزت بنت عمك وزعلت لما اتجوزت ود عمي لييه مش من حقي اتجوز انتهت يازيدان خلاص..
زيدان بحده وندم:لييه اني الي طلعت وحش وانتي لاا واني قلتلك تعالي نهرب سواا من زمان وانتي الي رفضتي صووح ولا نسيتي
جليله بغضب :واني عمري ماكنت هجيب العار لاهلي يازيدان وخلاص اانتهت ... ومش معقول انت جايبني اهنه عشان نتكلم في الي فات من50سنه
زيدان بضيق:عندك حق اني جبتك عشان اشوفك وغير اكده عشان اعرفك ان الي جاي مش خير
جليله بجبروت:اني طول عمري مشوفتش خيرر من اساسو ف مش فارقه....
زيدان بهدوء:عاوزك تسامحيني يا جليله
بتبصله جليله بسخريه وحده:دا لما تشوف حلمه ودنك يا ود الجرايحه اني معرفش السماح ومن غير سلام
وبتلف وكانت هتمشي بس هو مسك ايدها وهيا لفت وشدت ايدها:انت ازاي تمسك يدي اكده
زيدان بندم :عاوزك تسامحيني عشان امووت مرتاح ايامي قربت تخلص
بتحس بنغزه في قلبها ولاكن بتظهر الجمود:مبقتش تفرق
وبتمشي وهو بيتنهد وبيلف يركب سيارته وبيتجه للقصر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القاهره..... وتحديدا في شركه العميري بعد وقت
كانت تجلس دهب وهيا ممرهقه جدا ومعيده ظهرها للخلف
دهب بغيظ وتعب:يالهوووي انا كان مالي ومال الهم ده يا ابوي دا انا حاسه اني اتشليت كنت متسته ومريحه دماغي لازم اعمل فيها المفتش كرومبو ااه يارجلي ياما....
بيخبط الباب وهيا بتعدل نفسها وبتسمح للطارق ب الدخول... وكان رمزي
رمزي بهدوء:العربيه جاهزه يا هانم تحبي تروحي
دهب بهدوء وحماس:لاء خليهم يرجعو انا هنزل اتمشي شويه واستكشف القاهره بنفسي
رمزي بإحترام:مش ممكن تتوهي حضرتك
دهب بحده:شايفني صغيره يا استاذ انت
رمزي بتوتر:لا ياهانم انا بعتذر بس
دهب بتقف بحده وبتمسك شنتطها الرمادي في ابيض الصغيره وبتحط موبايلها في الشنطه ...
دهب بحده وضيق:بكرا الصبح تتعمل حسابك رايحين المصانع والمخازن ومواقع البناء والاعمار هنا...
رمزي بإحترام:انا تحت امرك بس مقدرش اعمل كدا من غير موافقه عمران بييه وه قال اخرك الشركه..
دهب بتوتر وبهدوء:اليله هيكلمك ويوافق... وبتخرج وهو خلفها.....
بتنزل دهب والجميع ينظر لها ويقول بعضهم
"دي صغيره اووي انها هتقعد علي كرسي الرئيس"
"هيه عالم بتيجي ب الوسطه بقا ياعم"
"اسكت انت وهو دي جامده اووي "
رمزي بحده:كل واحد علي شغله يلاا...
بيتخضو ويمشوو اما دهب بتنزل تحت وبتأمر الجميع يروح وبتبدأ تتمشي بعيد....
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر العميري...... وتحديدا في غرفه امير
كان يجلس امير وهو يتصفح هاتفه وكأنه يشاهد شيء غير مرغوب فييه
بيتفتح. الباب فجأه وهو بيتخض ويقفل التليفون وبتدخل مني بكل عصبيه واستغراب
منيي:مالك مش علي بعضك
امير بتوتر وعصبيه:مفيش بس مش تخبطي
مني ببرود:مش مهم المهم دلوقتي انت مالك بقالك كام يوم مختفي كداا
امير بهدوء وتوتر:اصل اصل كنت مع ناس صحابي
مني:مش مهم بردو عاوزه منك خدمه ببمقابل..
امير:مني انا تمام عاوزه اييه بقا
مني بغل وشر:مش انت هتموت علي دهب بت عمران
امير بلهفه:ااه والله هتجوزهالي
مني بعصبيه:لاء مش هتتجوزها هتعمل الي انت عاوزه من غير جواز وخليها معاك فتره ماشي
امير بسرعه :ماشي بس اييه المقابل
مني بحقد وشر:عاوزه منك تمضي عمك عمران علي ورقه اكده....
امير بستغراب:ورقه اييه
مني بخبث:ورقه تنازل عن جميع املاكه ليا انا وابوك اييه رايك
امير بخبث:بس بشرط
مني بستغراب:اايه
امير بشر:همضيه بس تديني ربع الثروه لياا ودهب فوقها
مني بفرحه:تمام ......
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القاهره. ..... وتحديدا امام النيل..
كانت بتتمشي دهب وهيا فرحانه ب كل حاجه ودوشه القاهره الي اول مره تشوفها..والناس وكل حاجه حواليها
وبتقف في مكان شبه فارغ من الناس وبتستند علي السور الحديد الكبير بتاع النيل....
دهب بتتذكر ذاك القاسي:يااا كل دا عشان بس حبيت يحصل فيا كدا ياريتني محبيتك....
وبتفضل سرحانه ف الاشيء.... فجأه بتلاقي حد بيحضنها من الخلف وبتتخض وتترعب ولكن بتتصدم لما بتلاقيه ادهم.....
ادهم حط ايده في جيبه وبروود:اتخضيتي لييه
دهب بغضب:هو في حد يعمل كدا اصلا انت مجنون
ادهم بهدوء قاتم ولا مبالاه:وانتي فاكره ان في حد يستجرأ يعملها غيري ولا ايه انتي ممتلكات الادهم...
دهب بعصبيه:بقولك اييه هيا مش ناقصاك وبعدين انت عرفت مكاني ازاي
ادهم ببرود:ااه نسيت نورتي القاهره يا حرمي المصون مش كنتي تقولي......
دهب بغيظ طفولي من برووده:باررد دا انت ديب فريزر ياجدع يخربيت البررووود
وبتلف عشان تمشي ولكنه بيمسك ايدها ويشدها ليه وبتتصدم في صدره الصلب..
ادهم بهدوء:ممكن تهدي بقاا
بتتجمع دموعها في عنيها وبعصبيه حزينه:ابعد عني انا مش طيقاك.....
ادهم بحده :سؤال لاخر مره انا لسا في قلبك يادهب
دهب بتبصله بصدمه وتوتر.....
ادهم بحده وغضب:ردددي لسا بتحبيني
دهب بتبص في عيونه... لارد
ادهم بصراخ وحط ايده علي قلبها وبهدوء:لو انا خرجت من داا وقولتي انك مبقتيش تحبيني صدقيني مش هتشوفيني تاني وهطلقك واسيبك تشوفي حياتك يا دهب
بتنفجر دهب وبتزق ايده ودموعها بتنزل وبغضب:لييه دايما انت الي تقرر انا اييه مش بني ادمه مليش قرار ارحمني بقا عاوز تسمع اييه ايواا يا ادهم لسا بحبك وعمري ماحبيت حد غيرك ولا هعرف احب مع انك انسان اناني خدت مني الي انت عاوزه وضحكت عليا وسبتني ومشيت انت مجرد واحد شهوا"ني تاخد الي عاوزه وتمشي هل همك انا تعبت ولا متعبتش لاء ازاي دي اول ماهرجع هتركع تحت رجلي بس لاء فوق انا دهب العميري بقيت كبيره ومبقتش العيله الصغيره فاهمم..
اتصدم ادهم لاول مره فهل هو كسر قلبها لهذه الدرجه كان يعتقدها صغيره لا تعرف مشاعرها ولكنها تتكلم وكأنها بقت امرأه كبيره....
ادهم بهدوء:تب ممكن نتكلم..
قربت دهب ومسكته من ياقه قميصه وبصت في عيونه بقوه:وانا مبقاش ليا كلام معاك انتهت احنا علاقتنا بقت من غير مشاعر ومن غير حياه
وزقته وهو ولا اتهز ولكنها مشيت وهيا بتمسح دموعها بس فجأه وقعت مغمي عليها وهو لحقها قبل ان تسقط علي الارض....
ادهم بقلق:دهب دهب... بيشلها وببتجه للسياره وبيطلع علي القصر..
_______في قصر الادهم
بيوصل ادهم وبينزل بسرعه وبيلف ويشيل دهب وبيمسك شنتطها وبيتجه لجناحه.....
في جناحه........
بيدخل وهو يحملها وبيقرب يحطها علي السرير بهدوء ورفق وبيحط شنتطها علي الكنبه وبيقلع جاكت بدلته وبيبصلها وبيقعد علي حافه السرير وبيمسك ايدها وبيبوس باطن يدها وبينزع عنها طرحتها وبيبتسم...
ادهم بهدوء في نفسه:ااه لو تعرفي الي جواايا يا دهب بس انا بردو شايفك لسا صغيره
بتبدأ دهب تفتح عينها ببطيء وبتشوف ادهم جمبها وببتصدم
ادهم بهدوء:اهدي انا مش هئذيكي والله
دهب بتوتر:انا فيين
ادهم بيحط ايده علي خدها وهيا بتتوتر اكتر وبتحس بقشعريه في جسمها كله :ادهم
ادهم بحنان:ششش متقلقيش انا مش هعمل حاجه بس عاوز منك طلب ممكن تعمليه من غير جدال ارجوكي
دهب بستغراب:اييه
ادهم بيقرب منها وبيحاوطها وهيا بتخاف وهو بيحط راسه علي صدرها وبيغمض عينه..
دهب بضيق:انا لازم امشي ادهم
ادهم بهدوء:ششش متنسيش انك مراتي يادهب
بتسكت وبتفضل تبصله بستغراب لحد ما بتلاقيه راح في النوم بسرعه وكأنه كان محتاج حضن فقط لا غير
بتحط ايدها علي شعره الناعم وبتمشيها عليه وبتبتسم وبتقرر تعيش اللحظه وتسيب الجاي للوقت والقدر.....
و بتروح في النوم هيا كمان........
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استوووب....
